JEUGDSCHAAK BORNE, jrg. 3., nr. 1

11 oktober                    schaaklessen en competitie

18 oktober                    schaaklessen en competitie

25 oktober                    geen schaken i.v.m. schoolvakantie

1 november                   schaaklessen en competitie / jeugdschaak jrg 3., nr. 2.

8 november                   2e snelschaakavond

15 november                 ouderavond / schaaklessen en competitie

Het nieuwe seizoen

Interne competitie. Er worden drie competities gespeeld.

1. De interne competitie. Dat is de belangrijkste competitie. Deze wordt bijna wekelijks gespeeld. Ook dit seizoen wordt er gespeeld met het systeem Boon. Bij winst 5 punten, remise 3 punten en verlies 1 punt. Niet spelen is 0 punten.

Aan het eind van het seizoen krijgen nummer 1, 2 en 3 een beker.

1. Snelschaakcompetitie. Er worden over het seizoen 6 snelschaakavonden georganiseerd. Dit systeem is vergelijkbaar met de Formule 1:

De vier beste resultaten worden aan het seizoen opgeteld.

Aan het eind van het seizoen krijgt alleen de nummer 1 een beker.

1. Laddercompetitie. De laddercompetitie is een systeem waar je iemand die even niets te doen heeft kunt uitdagen voor een partijtje schaak.

Aan het eind van het seizoen krijgt alleen de nummer 1 een beker.

Externe competitie. Als er voldoende belangstelling is doen wij weer met een team van 4 spelers aan competitie van de SBO (Schaakbond Overijssel).

Voor het rijden naar andere teams willen dit seizoen graag een enkele keer een beroep doen op een van de ouders. Wie wil? Belangstellenden kunnen zich melden.

Toernooien. In de regio worden diverse toernooien voor de jeugd georganiseerd. Deze uitnodigingen komen vrijwel altijd tegenwoordig per mail binnen. Ik wil die graag doorsturen naar de (ouders van de) jeugdleden. Kunt u mij om die reden uw mailadres mailen? Mijn mailadres luidt: gina.mijnheer@planet.nl.

De schaaklessen worden intensief opgepakt. Er wordt les gegeven op basis van de stappenmethode. Beginners doen stap 1, daarna volgen in de regel de stappen 2 en 3. De stappenmethode werkt met diagrammen. De jeugdleden moeten dan zoeken naar de juiste oplossing. In de praktijk worden de meeste schaakpartijen gewonnen door trucjes zoals een dubbele aanval. Door veel opgaven te maken blijven veel van deze tactische trucs in het geheugen hangen en kunnen dan in partijen worden gebruikt. De wisselwerking tussen veel spelen en vele opgaven maken is belangrijk om verder te komen in het schaken.

Voor een enkeling ligt stap 4 nog in het verschiet. Nog hoger kan ook, maar dan is er sprake van echte talenten. Dan ligt doorstroming naar een aparte jeugdclub zoals Minerva in Hengelo voor de hand.

De clubavond

De clubavond in Borne ziet er globaal als volgt:

1. Als je binnenkomt pak je bord en stukken en zoek je iemand uit met wie je een partijtje wilt spelen. Je speelt zonder klok en noteren is niet nodig. Die partij telt mee voor de laddercompetitie. Na afloop van de partij zet je de stukken recht. Je noteert de uitslag in het wedstrijdschrift.
  2. Rond 18.45 uur pak je het werkboek waar je mee bezig bent. Je maakt opgaven en bij vragen kom je naar iemand van de begeleiding. Als 2 bladzijden zijn gemaakt laat je deze nakijken. Daar ga je verder.

Rond 19.15 uur lever je het werkboek in.

Opmerking: soms wordt gekozen voor een andere werkvorm dan de werkboeken. Dan wordt met de gehele groep iets gedaan aan zaken als speciale spelregels, hoe moet je je tijd indelen bij het spelen met een klok.

1. Rond 19.15 uur start de competitie. In het schrift staat genoteerd tegen wie je moet. Zoek je tegenstander op en speel je partij. Deze partij wordt gespeeld met klok. Tijd: 15 minuten per persoon. Heb je stap 1 gehaald, dan is noteren verplicht. Alleen de laatste 5 minuten hoef je niet meer te noteren. Vorig seizoen is duidelijk geworden dat bij wedstrijden tegen andere clubs juist de spelers van Borne te weinig ervaring hadden met het noteren. Want de aandacht ging soms teveel naar het correct noteren uit i.p.v. de partij.

Na de partij zet je weer je stukken recht. De borden kunnen op de tafels blijven staan.

Ook deze uitslag moet je weer in het wedstrijdschrift noteren.

1. Ben je vroeg klaar en wil je nog een partij spelen voor de ladder. Dat kan als er nog iemand anders vroeg klaar is.
  2. De clubavond stopt voortaan rond 19.45 uur!

Tenslotte

Op 15 november a.s is er een ouderavond. U krijgt dan informatie over een aantal zaken zoals de schaakacademie (leren schaken via het internet) en de stappenmethode die de jeugd volgt.

De begeleiding van de jeugdafdeling wordt gedaan door:

-         Erik Mijnheer, stappen 2 en 3;

-         ?, stap 1