Herikon bv/Borne behaalt een ruime overwinning op mede titelkandidaat de Oppositie

4 februari 2006

Henk-Jan Heeregrave

1719

1

In deze belangrijke wedstrijd heeft het 1e team zich van zijn beste kant laten zien. Alle spelers begonnen zeer gemotiveerd aan deze wedstrijd. Om nog titelaspiraties te hebben moest immers gewonnen worden!

Al vroeg in de wedstrijd behaalden Menno, Patrick en Johan (groot) voordeel in hun partij, zodat er eigenlijk nooit enige twijfel is geweest m.b.t. de einduitslag.

Ø       Aan bord-1 had Menno zich voorbereid op een afwijkend openingsrepertoire. Dit was niet zonder resultaat!

Zijn tegenstander opende met Ph3, g6, f6. Menno wist dit goed te pareren en behaalde al in de opening beslissend voordeel. In de van hem bekende nauwkeurige stijl werd het punt binnen gehaald.

Ø       Bord-2: Bert speelde “zijn spel”. Gebruikte (te?) veel tijd in de opening. Kwam onder druk en moest nauwgezet verdedigen. Lange tijd kon hij de toch weerstand bieden; echter de combinatie van tijdgebrek en zware druk deed hem uiteindelijk de das om.

Ø       Bord-3: Patrick scoorde in de opening al een pion. De verwachting dat ook dit het volle punt zou opleveren werd niet bewaarheid. Patrick wikkelde af naar een toreneindspel met nog alle pionnen op het bord. Nadat alle partijen reeds waren beëindigd, en Borne reeds met 5-2 voor stond, staakte hij de strijd en berustte in remise.

Ø       Bord-4: Johan speelde hier een sublieme partij. Zijn tegenstander offerde een loper voor aanval. Johan wist dit met precies spel te pareren.

Ø       Bord-5: Het voordeel dat Norbert vanuit de opening behaalde bleek uiteindelijk onvoldoende voor de volle winst. Wel bracht zijn remise Borne op een gewonnen tussenstand!

Ø       Bord-6: De mooiste verassing kwam van Cor. Na een gelijk opgaande strijd bood Cor, in het belang van het team, remise aan. Na ampele overweging besloot zijn tegenstander “nog even door te spelen”. Dit werd hem noodlottig. In een Toren-loper tegen Toren-paard eindspel bleek de loper van Cor superieur aan het paard, dat uiteindelijk geen uitwijkmogelijkheid meer had. Prachtig afgemaakt Cor!!

Ø       Bord-7: Heinz speelde een gedegen partij, die na 3 uur spelen als eerste werd beëindigd: remise. Dit halfje was belangrijk voor het team, daar de verwachting was dat Menno, Patrick en Johan zouden gaan winnen.

Ø       Bord-8: Henk-Jan speelde weer een van zijn fraaie aanvalspartijen. Ik vraag mij wel eens af of hij wel op de hoogte is met het begrip rochade. Met fraai, gedurfd, spel zette hij de rochadestelling van zijn tegenstander onder druk. Net toen het leek dat deze alle problemen overwonnen had sloeg Henk-Jan beslissend toe, ook de bij zijn tegenstander ontstane  tijdsproblemen droegen hier aan bij.

zie foto's of slideshow