Halve finale  SBO-cup  13 maart 2006

Totaalscore:

Totaalscore:

Schaakvereniging Borne veegt Raalte van bord

Raalte, dat met 1 invaller aantrad, was uiteindelijk een maatje te klein voor Borne.

Op papier was het ratingverschil fors, maar achter het bord heersen soms andere wetten!

Menno Monsma gaf aan bord-1 het goede voorbeeld.

Al in de opening boekte hij pionwinst, kreeg een mooie stelling en behaalde binnen een uur al het eerste volle punt.

Minder verging het aanvankelijk Patrick Munster aan bord-2.

Hij kwam wat gedrukt uit de opening en had aanzienlijk meer tijd verbruikt dan zijn tegenstander. Daar de speeltijd gelimiteerd is tot 90 minuten kon dit negatief gaan werken. In het middenspel wist Patrick echter in een explosieve stelling het juiste spoor te houden en toen zijn tegenstander een onterecht paardoffer uitvoerde was het pleit ook hier snel beslist.

Norbert Waanders had aan bord-3 de volle speeltijd nodig om tot een overwinning te komen. Hij en zijn tegenstander speelden een complexe partij die voor beiden tot tijdnood leidde. Met nog enkele minuten op de klok wist Norbert het “hoofd het koelst te houden”.

Christian Kats speelde aan bord-4 een gedegen partij. Hij wist in het middenspel een pion te veroveren en vast te houden tot in het eindspel. Zijn tegenstander kon nog enige hoop putten uit zijn tijdvoorsprong. Maar ook Christian bleef koel; met minder dan een minuut op de klok zette hij zijn tegenstander mat!

zie foto's of slideshow