17 januari 2006

C. Hilbrink

Totaalscore:

Totaalscore:

Borne 2 blijft ook na 4 wedstrijden ongeslagen in de 2e klasse van de SBO.

Dankzij de invallers Erik Witteveen en Christian Kats wist het 2e team de belangrijke wedstrijd tegen Oldenzaal met een 3-3  af te sluiten.

Aan alle borden werd fel en langdurig gestreden:

Ø        De eerste score kwam van Marinus Waanders, helaas een 0. Hij liet zich verleiden tot een pionneneindspel, waarin hij in tempodwang kwam en zijn tegenstander met de koning kon binnendringen. Dit kostte de partij.

Ø        Erik Witteveen wist de stand weer gelijk te trekken. Met gedegen spel wist hij zijn tegenstander “op te rollen”; na bijna 2½ uur legde  zijn tegenstander de koning om.

Ø        De fraaie overwinning van John Leerentveld aan bord 1 is zeer vermeldenswaard. De partij speelde zich voornamelijk af omtrent een verbonden  vrijpion op f3, die reeds vroeg in de partij was ontstaan. Na voorzichtig manoeuvreren was, na 2½ uur spelen, de winst binnen.

Ø        Ben ten Dam speelde vanuit de opening (weer) een moeilijke partij, stond steeds onder druk. Offerde een loper tegen 2 pionnen om nog enig initiatief te krijgen, maar moest na 3½ uur de strijd staken.

De tussenstand 2-2. Met materieel voordeel voor Leo Maathuis en een iets mindere stelling voor Christian Kats leek een overwinning mogelijk.

Ø        Leo Maathuis kon zijn materiële overwicht echter niet in winst omzetten. Zijn tegenstander wist druk uit te oefenen op de mindere pionnenstructuur van Leo, en te profiteren van enige zwakke velden in de stelling. Er werd tot  remise besloten.

Ø        Kwam het uiteindelijk op de partij van Christian aan. Naast tijdnood had hij ook nog eens de mindere stelling. Het leek er op dat hij zou gaan verliezen. Echter vrouwe Fortuna was hem goed gezind, zijn tegenstander ruilde in een verkeerde volgorde af, hetgeen leidde tot stukverlies. Opgelucht accepteerde Christian het remise aanbod.

zie foto's of slideshow