Finale  SBO-cup  22 April 2006

Christian Kats

Totaalscore:

Totaalscore:

Schaakvereniging Borne wint de cup finale (én de “dubbel”)

De Schaakvereniging Borne heeft een bijzonder succesvol seizoen afgesloten met het behalen van de “dubbel”.

Nadat reeds eerder het kampioenschap van de Schaakbond Overijssel was behaald werd nu ook de cupfinale overtuigend gewonnen.

In de uitwedstrijd (door loting tot stand gekomen) werd de Schaakvereniging Winterswijk met 3 – 1 verslagen.

In de gelimiteerde speeltijd van 90 minuten per persoon moest de klus geklaard worden. De eerste 1½ uur gingen alle partijen nog gelijk op: Menno stond iets beter, Christian stond onder druk, Patrick had, in een gelijke stelling, aanzienlijk minder tijd verbruikt en bij Norbert viel er nog niets van te zeggen.

In de volgende 30 minuten kwamen de Bornse spelers langzaam maar zeker in het voordeel:

Ø       Menno speelde het eindspel van loper tegen paard (en 5 pionnen) subliem waardoor pionwinst en “koningsdoorbraak”.

Ø       Patrick greep het initiatief, won een stuk, en consolideerde naar winst.

Ø       Norbert had een beloftevolle stelling, ging onvervaard met zijn toren in de aanval, maar overzag dat er geen terugweg meer was; verloor de toren én de partij.

Ø       Christian wist zich vervolgens onder de druk uit te worstelen, kreeg het initiatief, won een pion en wikkelde dit af naar partijwinst!

Hulde aan de spelers van  Borne die dit seizoen tot het sportieve hoogtepunt in het 33-jarig bestaan van de vereniging hebben gemaakt!