Reglement INTERNE COMPETITIE SV Borne                                              versie 5-09-2006

Regels:

Deze zijn van toepassing voor de interne competitie van de SV Borne vanaf 5 september 2006. Dit reglement vervangt alle eerder verschenen reglementen. In alle gevallen waarin dit reglement niet mocht voorzien beslist de competitieleider. Beroep tegen de door de competitieleider of diens vervanger genomen beslissingen dienen schriftelijk bij de secretaris van de SV Borne te worden ingediend en een afschrift van het beroep aan de competitie leider te worden gezonden. Het beroep wordt door minimaal 3 bestuursleden behandeld die niet bij de zaak betrokken zijn; zij raadplegen indien gewenst een derde alvorens een bindende uitspraak te doen.

Afmelden en aanmelden:

Uiterlijk dinsdags voor 17.00 uur.

Op de speeldag uitsluitend op de GSM van de S.V. Borne.          Telefoonnummer; 06 18261768

Begin

De aanvang van de wedstrijdpartijen is 20.00 uur.

Elke deelnemer wordt verzocht om vooraf zelf het spelmateriaal klaar te zetten.

Spelregels:

De wedstrijden worden gespeeld volgens de spelregels van de FIDE, in de officiële Nederlandse vertaling, uitgegeven door de KNSB, laatste uitgave, voor zover in dit reglement niet anders is bepaald.

De regels kunnen, nóg behoren, alle situaties te regelen die zich tijdens een partij kunnen voordoen; evenmin kunnen zij alle organisatorische kwesties regelen. Het moet mogelijk zijn om in de meeste situaties, ook al worden deze niet exact in een artikel van de spel-, toernooi- of competitieregels behandeld, een juist oordeel te vellen op basis van die bepalingen, welke voor vergelijkbare gevallen wel in de reglementen staan. De competitieleider is deskundig en volstrekt objectief; hij is in staat om met een gezond oordeel te komen. Ga daarom altijd naar de competitieleider of diens vervanger bij een geschil tijdens de schaakpartij.

Gedragsnorm:

Iedere deelnemer dient zich op de club voor, tijdens en na het schaken te gedragen naar regels van fatsoen, sportiviteit en teamgeest.

Er dient dan o.a. gedacht te worden aan;

·         na aanmelding ook daadwerkelijk aan zo veel mogelijk wedstrijden van het desbetreffende toernooi of competitie deelnemen volgens de regels van dat toernooi of die competitie.

·         tijdig bericht geven van noodzakelijke verhinderingen; in noodgevallen desnoods achteraf.

·         voor het verlaten van de speelzaal alles wat je aan materiaal, serviesgoed, e.d. hebt gebruikt opruimen; alles fatsoenlijk achterlaten.

Mobiele telefoons:

De competitieleider van de SV Borne geeft standaard ontheffing aan alle leden om een mobiele telefoon naar de interne competitie mee te nemen. Deze dienen dan wel uitgezet te worden; de competitieleider of diens vervanger kan ook hiervoor ontheffing verlenen als dat voor een betreffende deelnemer noodzakelijk mocht zijn. Ook ontheffing voor het hele seizoen is mogelijk, de desbetreffende speler moet er dan wel aandenken dat dit niet geldt tijdens avonden als er in dezelfde speelzaal een externe wedstrijd word gespeeld, ook al speelt hij daar zelf niet in mee.

Deelname:

Praktisch iedere speelavond is elke deelnemer verzekerd van een partij, nieuwe deelnemers kunnen ook in een later stadium worden ingepast, deelname per ronde is mogelijk met uitzondering van diegene die in de 3e fase meespelen in de hoofdgroep, zijn dienen in deze fase alle 6 ronden mee te spelen.

Speeltempo:

A.      1 uur en 45 minuten voor 35 zetten p.p.p.p., en vervolgens 45 minuten voor 15 zetten p.p.p.p. Na 3 uur en 30 minuten dienen de nog niet afgelopen partijen te worden afgebroken.

B.      Een ander speeltempo is toegestaan, alleen indien beide spelers hiermee akkoord zijn. Bijvoorbeeld 45 minuten voor 35 zetten, en vervolgens 15 minuten extra bedenktijd (met behoud van de gespaarde tijd) voor de rest van de partij, p.p.p.p. Voor aanvang van de partij dient de competitieleider of zijn vervanger hiervan in kennis gesteld te worden. Dit is maar één van de vele mogelijk heden.

Indeling in fasen:

De interne competitie is verdeeld over 3 fasen:

·         De 1e fase gaat over 12 ronden.

Als startvolgorde geldt de KNSB Ratinglijst laatste uitgave; normaal is dat de uitgave van 1 augustus. Diegene die geen KNSB rating heeft wordt op sterkte geschat. In deze ronden speelt men maximaal één keer tegen dezelfde tegenstander.

·         De 2e fase gaat over 9 ronden.

Als startvolgorde geldt de eindstand van de 1e fase.

Met de gespeelde partijen uit de 1e fase wordt alleen rekening gehouden met betrekking tot het toekennen van de kleur.

·         De 3e fase gaat over 6 ronden.

Op basis van de ranglijst na fase 2 worden er een hoofdgroep en twee volggroepen gevormd:

o        Hoofdgroep:

§         speelt om het clubkampioenschap van de SV Borne.

§         wordt gevormd door 4 spelers die in de eindranglijst van de 2de fase de rangslijst aanvoeren. Spelers die aangeven niet alle ronden in deze fase mee te kunnen spelen kunnen van de competitieleider dispensatie krijgen om in de eerstvolgende volg groep verder mee te spelen. Hij of zij wordt dan vervangen door de nummer 5 vervolgens, de nummers 6 etc.

§         paring volgens bergertabel in volgorder van de eindstand van de 2de fase.

§         Spelsysteem Orthodox dubbelrondig

§         Van de vastgestelde speeldatum wordt niet afgeweken.

§         Indien een speler onverhoopt niet kan verliest hij de partij reglementair.

§         Afgebroken partijen dienen nog voor de volgende ronde te zijn uitgespeeld.

§         Om afbreken te voorkomen kan men voor een afwijkend speeltempo kiezen, bijvoorbeeld een vaste tijd.

o        1ste Volggroep

§         Speelt om het keizerkampioenschap van de SV Borne.

§         Wordt gevormd door alle spelers die bij de bovenste 15 staan in de eindranglijst van de tweede fase alsmede alle spelers die aan de start van het seizoen een rating van 1600 of meer hebben en niet zijn ingedeeld in de hoofdgroep.

§         Als startvolgorde geldt hier de eindstand van de 2e fase.

§         Met de gespeelde partijen uit de 1e en 2e fase wordt alleen rekening gehouden met de toekenning van de kleur.

§         Spelsysteem keizer

§         Alle deelnemers van deze groep verliezen het recht om B of C kampioen te worden.

o        2de Volggroep

§         Speelt om het B en C kampioenschap van de SV Borne

§         Wordt gevormd door alle overige spelers die een rating onder de 1600 hebben en niet zijn ingedeeld in een van de boven genoemde groepen.

§         Als startvolgorde geldt hier de eindstand van de 2e fase.

§         Spelsysteem keizer

Indeling spelers in groepen: Volgens het Keizersysteem.

Groep 1 de spelers die

Groep 2 de spelers die niet ingedeeld zijn in groep 1.

Afbreken:

·         Een partij mag worden afgebroken indien één of beide spelers dit wensen. De verbruikte bedenktijd van de wensende speler wordt dan vermeerderd met de tijd welke nog resteert om voor beide klokken samen te komen aan de speelduur waarop moet worden afgebroken.

·         Afgebroken partijen, waarover geen overeenstemming is bereikt met betrekking tot de uitslag of de voortzetting, worden voortgezet tijdens de eerstvolgende ronde wanneer beide spelers aanwezig zijn. Indien dit niet binnen 2 speelbare clubavonden is gebeurd dan stelt de competitieleider de speeldatum of uitslag vast.

·         Voor aanvang van een nieuwe fase dienen alle afgebroken partijen te zijn uitgespeeld of dient overeenstemming te zijn bereikt betreffende de uitslag. Indien er dan nog geen overeenstemming is bereikt stelt de competitieleider de uitslag vast.

Beloning (voor Keizersysteem)

:

Bij winst 100 %, bij remise 50 %, en bij verlies 0 % van de waarderingspunten van de tegenstander.

Bij afwezig met kennisgeving 33 %, bij voortzetting van een afgebroken partij tijdens een interne ronde 50 %, bij geen partij wegens oneven aantal deelnemers 50 %, bij afwezig wegens een externe wedstrijd op de dag van de betreffende interne ronde 67% van de eigen waarderingspunten. Spelers die in dezelfde week een externe wedstrijd spelen kunnen ook voor deze vergoeding in aanmerking komen als zij dat voorafgaand aan de desbetreffende interne competitieronde melden aan de competitieleider of diens vervanger.

Kampioenen:

·         Algemeen kampioen van de SV Borne is hij die in de hoofdgroep de meeste wedstrijdpunten behaald. Eindigen aldus meerdere spelers gelijk dan volgt een barrage van twee partijen per deelnemer van 1uur p.p.p.p. Valt aldus geen beslissing dan volgen er een 2de eventuele 3de etc zitting, met een speelduur van 5 minuten p.p.p.p. tot er een winnaar is.

·         Groepskampioen per fase is diegene die per fase, per ratinggroep de ranglijst aanvoert en minstens een opkomstpercentage van 67% heeft.

Groep A rating 1600 en hoger; groep B 1350 tot 1600; groep C 1350 en lager.

Diegene die de ranglijst per ratinggroep aanvoert en een opkomstpercentage van minstens 67% heeft is van de desbetreffende ratinggroep kampioen.

·         Per fase ontvangen de kampioenen een oorkonde en fles wijn . Alle kampioenen in de eindstand ontvangt een% bekertje, de algemene kampioen krijt ook nog een %wisselbeker.