Interne competitie ronde 5

In ronde 5
van de interne competitie van Schaakvereniging Borne werden  liefst 5 van de 7 partijen gewonnen door de zwartspelers. Op de valreep meende ook zwartspeler Lex Griffioen  zich daar nog bij te kunnen aansluiten, maar zijn geplande pionwinst in het eindspel tegen Frans Veltkamp bleek te falen op een tactische finesse. Hij moest eieren voor zijn geld kiezen en remise accepteren (een half ei dus) na een overigens door Frans prima gespeelde partij, waarin het evenwicht niet of nauwelijks werd doorbroken. Hooguit had Lex in een eerder stadium nog kunnen afwikkelen naar een paardeindspel met een pluspion, maar zelfs daar was de winst niet duidelijk geweest. Nico Hilderink was de enige witspeler die de winst naar zich toe trok. Hij deed dit door Hans Kroeze te verslaan die nog wel aardig uit de opening kwam, maar daarna wat vreemde plannen ging volgen. Hij leverde een kwaliteit in en zag Nico de open e-lijn in bezit nemen met zijn torens. Met zijn vrij open koningsstelling wachtte Hans de onvermijdelijke executie niet meer af en gaf op. Erik Mijnheer kwam goed te staan tegen Ton Droste, verzuimde daarna weliswaar een snelle stukwinst, maar hield zoveel druk op de stelling dat Ton toch niet onder stukverlies uit kon komen. Ton speelde nog een tijdje door, maar had zich de moeite kunnen besparen. Erik Witteveen kreeg met een kleine combinatie twee stukken voor een toren en wist daarna de aanval vast te houden en te winnen van Guus Nolte. Gerard Boersma speelde een sterke partij tegen Wim Arns, maar bezweek uiteindelijk toch onder de druk. Hij moest zijn damevleugelpionnen opgeven, waarna de verbonden vrijpionnen van Wim de doorslag gaven. Freek Wentink zag een dodelijke dreiging van Johan Alberts over het hoofd en moest opgeven. Frits van Dorp had met een pionnetje minder nog lang uitzicht op een remise tegen Joop Naatje, maar na het zomaar weggeven van zijn toren in het toreneindspel kon hij dit resultaat uiteraard vergeten.