interne competitie ronde 9-10

Op je tellen passen bij het schaken

In ronde 9 van de interne schaakcompetitie van de S.V. Borne had Henk Eillert een kansje om aanvoerder van de ranglijst te worden, maar het verlies tegen Lex Griffioen hielp hem niet verder. Na een vrij behoudende opening probeerde Henk via een wat omslachtige manier druk te creëren op een zwakke pion, maar Lex kreeg daardoor wel het actievere spel. Toen Henk zich vervolgens ook nog ging terugtrekken in zijn loopgraven, kon Lex het initiatief definitief grijpen. Met dame, loperpaar, paard en toren ging hij op de witte koning af. Deze schuifelde wat nerveus heen en weer om de directe dreigingen te ontlopen, maar met een handig schijnoffer werd de witte stelling door Lex overtuigend opgerold. Cor van Bree kwam bij een afwikkeling een stuk voor tegen John Leerentveld, maar had dit vreemd genoeg zelf niet in de gaten. Om nog wat actiever spel te krijgen offerde John even later nog een kwaliteit, waardoor zijn achterstand een volle toren werd. Cor schrok van de zwarte activiteit en bood remise aan, nog steeds ongewis van de werkelijke materiaalverhoudingen. John hoefde er geen seconde over na te denken. Het duurde even voordat men Cor kon overtuigen van zijn merkwaardige schaakblindheid. Na de reconstructie en het tellen van de stukken bleef hij helemaal uitgeteld achter. Jos Muller en Erik Witteveen kregen een hyperscherpe opening op het bord, die uiteindelijk Erik een pion voorsprong leek op te gaan leveren, ware het niet dat ergens in die fase zijn mobieltje afging (hij was vergeten daar dispensatie voor te vragen), waarna reglementair de partij onmiddellijk voor hem verloren was. Wim Arns bood zijn tegenstander Ben ten Dam vrij snel na de opening luid en duidelijk (zie vorige ronde) remise aan. Dit werd geaccepteerd. Gerard Boersma wist na gelijk opgaande strijd de dame van Clemens Fransen af te pakken met een paar familieschaakjes, waarna Clemens opgaf. Freek Wentink had tegen Tonnie Droste steeds het beste van het spel en wist dit ondanks het uitgedunde materiaal toch nog te verzilveren met een mataanval. Guus Nolte won een kwaliteit tegen Joop Naatje, maar kwam niet door diens verdediging heen en na onnodig pionverlies gaf hij de partij remise.

In ronde 10 versloeg John Leerentveld Hans Kroeze in een toreneindspel. De ver opgerukte vrije a-pion van John dwong Hans tot het blokkeren met de toren op a8, waardoor John elders op het bord zijn slag kon slaan met de koning. Een vrijwel identieke situatie deed zich voor bij Freek Wentink tegen Jos Muller, al kon in dit geval Freek met zijn koning naar zijn vrije a-pion toe lopen, waardoor zijn toren meer vrijheid kreeg. Op de andere vleugel kon intussen Jos bij afwezigheid van de witte koning ook een vrijpion creëren, maar die was minder ver. Toch had Jos remise binnen handbereik als hij zijn toren had geofferd op de a-pion. Zijn eigen vrije g-pion, ondersteund door de koning had hem dan voldoende compensatie opgeleverd. Jos zag het niet, ging met zijn eigen blokkade-toren aan de wandel en liet uiteindelijk Freek zomaar ongehinderd promoveren. Zonder deze blunder van Jos had Freek overigens met een fraai torenoffer ook promotie kunnen afdwingen. Een uitstekende partij van Freek! Ben ten Dam maakte slim gebruik van een gat in de stelling van Joop Naatje. Hij posteerde daar een sterk paard en begon een actie in het centrum, ondersteund door sterke lopers. Het leverde hem al snel een kwaliteit op. Deze voorsprong bleef intact en een vrijpion van Ben forceerde de winst. Frits van Dorp kreeg het met een paard voorsprong toch wat benauwd tegen Joop Alberts en verkoos het halve ei boven de lege dop. Guus Nolte en Werner Kienhuis hielden hun partij in evenwicht. In het resterende pionneneindspel was het voor beiden te gevaarlijk om nog een winstpoging te doen. Ook Erik Witteveen en Gerard Boersma belandden in een aardig pionneneindspel. Erik dacht met zijn vrijpion door te kunnen lopen, maar Gerard kon dat nog net voorkomen. De partij eindigde in een aardige, voor beide niet te vermijden eeuwigdurende dans van twee koningen. De training in het pionneneindspel van enkele weken geleden door John lijkt zijn vruchten af te werpen.