Interne competitie ronde 9 en 10: Verliespartijen door ingesloten stukken

In de interne competitie van schaakvereniging Borne werd in ronde 9 weer volop gestreden voor de winst. Jos Muller lukte het in een zware partij Ben ten Dam te verslaan. Met een koningsaanval wist Jos enkele pionnen voor te komen, maar in het toreneindspel raakte hij er ook weer eentje kwijt. Gelukkig voor hem liet Ben een afwikkeling naar een pionneneindspel toe dat vermoedelijk net gewonnen was voor Jos. Ben liet het zich niet eens meer bewijzen en gaf op. Hans Kroeze maakte het Norbert Waanders knap lastig met zijn directe op de koning gerichte aanvalsspel. Met een wat vreemd ogende manoeuvre gaf hij Norbert een kwaliteit cadeau die hij even later wel weer kon terugwinnen. Hans liet dit laatste na en vanaf dat moment kreeg Norbert de overhand. Toen Hans bereidwillig meehielp om zijn eigen toren op a1 volkomen op te sluiten was de winst voor Norbert een kwestie van tijd. Alleen pat had Hans nog kunnen redden, maar dat omzeilde Norbert vakkundig. Henk Eillert offerde een pion in de opening voor een aanval tegen John Leerentveld, maar de aanval kwam onvoldoende van de grond ondanks grote tijdsinvesteringen. Uiteindelijk ging Henk zelfs in slechte stelling door zijn vlag. Johan Alberts sloot met een wat ongelukkige pionzet zijn eigen loper in en zag Heinz Eligmann vervolgens op zijn gemak al zijn stukken klaarzetten voor een vernietigende aanval over de g-lijn op de witte koning. Johan kreeg zijn verdediging niet meer voor elkaar, verloor zijn loper en moest opgeven. Martin Pitt liet tegen Ton Droste zelfs zijn dame insluiten en kwam dit dameverlies (uiteraard) niet meer te boven. Freek Wentink kwam een stuk voor tegen Gerard Boersma, leverde dat later weer in, maar bleef desondanks een pion voor. Dit bleek voldoende voor de winst. Joop Naatje en Jos de Vries kwamen na een langdurige partij remise overeen in een stelling die met een gedekte vrijpion objectief gezien gewonnen stond voor Joop. Rik Veldhuis verzuimde in de opening tegen Guus Nolte verschillende malen een stuk te winnen, maar kreeg aan het einde van de partij alsnog medewerking van zijn tegenstander die na een verkeerde loperzet beide lopers in de aanbieding deed. Ook Cor van Bree had in de opening tegen Frits van Dorp op pionwinst kunnen spelen, maar liet dit bewust na om verderop een grotere slag te kunnen slaan. De strategie bleek te werken. Via stukwinst won Cor de partij.

In ronde 10 zette Ben ten Dam een stevige aanval op tegen Johan Alberts, die hem een aantal pionnetjes opleverde. Met drie verbonden vrijpionnen liet hij Johan (die ook nog met een ingesloten toren worstelde) daarna kansloos. Henk Eillert moest in deze ronde helaas onverrichterzake huiswaarts, omdat zijn tegenstander niet op kwam dagen. Clemens Fransen leverde in het vroege middenspel een stuk in bij Erik Witteveen die de partij daarna gecontroleerd kon uitspelen. Ton Droste kwam eerst twee pionnen achter tegen Joop Naatje, maar won daarna een stuk. De pionnetjes bleken voor Joop onvoldoende compensatie, dus Ton trok aan het langste eind. Jos de Vries deed het zeker niet onaardig tegen Cor van Bree, maar zette op de 20e zet ter verdediging van een pion zijn toren vrijwillig op de diagonaal van de zwarte loper en riep daarmee het onheil over zichzelf af. Met allerlei penningen wist Cor een kwaliteit buit te maken en kwam vervolgens zeer dreigend met verbonden vrijpionnen in het centrum opzetten. Jos was volkomen overspeeld en gaf (na overigens nog een stuk aan Cor cadeau te hebben gedaan) de partij op. De zware strijd tussen Guus Nolte en Gerard Boersma eindigde in een vrij gelijkwaardige remise. Ook remise werd het tussen Frits van Dorp en Martin Pitt, waarmee Martin zijn eerste halfje op de club binnenhaalde. En als er één schaap over de dam is….