Invallers konden avond 8-tal niet redden

Ronde: 3,  klasse 1E
Plaats: Uitwedstrijd in Ommen
Tegenstander:  HZP SOS-1

Ons 8-tal was op deze datum moeizaam samen te stellen. Mede door kerstborrels en kerstmarkten waren er spelers met

Willem Venerius debuteerde wel goed, helaas zonder punten.

andere verplichtingen en dat gelde ook voor de mogelijke invallers. Uiteindelijk is er toch nog een aardig team bij elkaar gekomen met invallers Hans en Freek die het de laatste tijd best goed doen en Willem Venerius maakte zijn debuut in het achttal.  Dat probleem zouden de Ommenaren ook moeten hebben, maar dat bleek heel beperkt. Twee Ommense teams stonden in bijna volledige bezetting hun tegenstanders in de ruime en goed verlichte speelzaal op te wachten. De start was goed. John scoorde al gelijk goed door de h-lijn van de met wit spelende tegenstander open te breken en daar zwaar geschut op te stellen. In een uurtje was het al 1-0, dat gaf de burger moed.  Peter probeerde hetzelfde maar zijn aanval op de koning werd gestopt en hij kwam daardoor zelf in de achterste linies in de problemen. Dus was het ook al bijna net zo snel 1-1.  Wim en Rik zagen na lange tijd geen winstkansen en solliciteerden naar Remise.  Rik was ook nogal agressief van start gegaan, maar had ook in zijn achterste linies  gaten. Het vuur was er inmiddels uit. Bij Wim stonden er alleen pionnen en lichte stukken op het bord. Ondanks dat de resterende borden er niet zo goed voor stonden werden deze twee remise.  Het kon ook nog slechter aflopen, zo werd geredeneerd.  Bord 6,7 en 8 waren nog volop aan het “vechten” . Zelf speelde ik op bord 3 ook een intensieve partij op een vol bord, weliswaar in een iets betere stelling, maar kreeg daardoor weinig mee van wat er toen op de laatste borden gebeurde. Dat het niet super goed ging had ik wel in de gaten.  Hans kon zijn pionnenstorm niet uitvoeren, maar kreeg hem zelf op het dak. Freek had een stelling die je aan alle kanten lek kon prikken en Willem, die toevallig nog een sterkere tegenstander op bord 8 trof,  keek al geruime tijd tegen  materiaalverlies aan, zonder veel compensatie.  Als eerste melde Hans dat hij zijn partij had opgegeven. Even later volgde Freek en met Willem er achteraan was de stand al 5-2 voor Ommen. Jos kon zijn partij onder de bekende tijdsdruk met moeite positief afwikkelen. Er zaten een tweetal zeer riskante momenten in. Gelukkig had hij een paard voorsprong gekregen en kon hij daarmee de opgerukte vrijpion elimineren.  Toen torenruil geforceerd werd was het klusje geklaard want het pionneneindspel was om in de zak te steken.  Dat de laatste zet onreglementair was, maakte niet veel uit. Na terugzetten en verder spelen zou het ook gewonnen zijn en dus gaf de tegenstander op. Het teamverlies was een feit. 5-3. Inmiddels was het ruim 23.30 uur.

Volgende wedstrijd is op 15 januari en krijgen we Max Euwe SOS 1 op bezoek. Dat wordt een pittige wedstrijd.

Het meeste succes was nog voor de eerste borden.

Dit zijn de individuele uitslagen:

S.C. ’t Zwarte Paard 1

S.V. Borne 1