Interne competitie ronde 3 en 4: Erik Witteveen doet goede seizoenstart weer teniet

Ronde 3 van de interne schaakcompetitie kende een aantal zeer snelle partijen. Om 22.00 uur was de speelzaal al vrijwel leeg. De enige uitzonderingen, Henk Eillert en Wim Arns gingen meteen maar tot na 24.00 uur door. Wim wist een kwaliteit buit te maken tegen twee pionnen, maar Henk kreeg met een vrijpion en mooie velden voor zijn dame en paard goede compensatie. Wim verschalkte de vrijpion, maar kon ondanks dameruil niet onder de druk van Henk uitkomen. Deze had er inmiddels weer een pionnetje bijverdiend, waarna Wims remiseaanbod resoluut werd afgewezen. Wim moest steeds uitkijken voor vervelende paardvorkjes en uiteindelijk werd een daarvan hem fataal. Hans Kroeze werd in een slechte positie met een open koningsstelling door Ben vakkundig mat gezet. Willem Venerius liet een paard van Joop Naatje toe op een sterk centrumveld, maar sloeg desondanks een remiseaanbod af. Toen Willem in de gaten kreeg dat hij echt minder stond werd zijn eigen remiseaanbod tot zijn opluchting geaccepteerd. Henk Dijkhuis begon de partij tegen Clemens Fransen goed met dreiging tegen de witte koning, maar de partij kantelde geheel na torenverlies van Henk. Ton Droste speelde te voortvarend tegen Freek Wentink die wel raad wist met de open koningsstelling van Ton. Freek moest nog even uitkijken voor mat achter de paaltjes, maar daarna sloeg de witte aanval door. Norbert Waanders deed tegen Erik Witteveen zijn 100%-score van de laatste 10 jaar eer aan in een door Erik te defensief gespeelde partij. Norbert kreeg alle ruimte voor zijn stukken, won een kwaliteit en wat pionnen en liet Erik kansloos.

In ronde 4 kreeg Norbert hulp van zijn tegenstander. Ben ten Dam stond wat minder, wilde op de koningsvleugel een aanval opzetten, maar opende daarmee een levensgevaarlijke diagonaal die hem meteen een pion en een stuk kostte en dus de partij. Paul Formanoij won al snel een overbelaste pion tegen Henk Eillert, maar die kreeg aardige compensatie met druk op de half-open e-lijn. Een aantal passieve zetten van Paul werden gevolgd door een grote fout die niet door Henk werd afgestraft. Paul nam hierna wel zijn kansen waar en met een fraai schijnoffer bereikte hij een glad gewonnen eindspel. Joop Naatje offerde een stuk in de opening, maar had zich verrekend. Uiteindelijk werd ook nog zijn dame ingesloten door Wim Arns. Erik Witteveen had tegen Theo Heeregrave een stuk tegen twee pionnen, maar gaf onnodig zijn stuk weer terug. Het vermoedelijk toch al verloren dameeindspel werd door Erik versneld door dameruil, waarna Theo met schaak kon promoveren. Frans Veltkamp blunderde tegen Hans Kroeze zijn dame weg. Freek Wentink leek een aardige aanval op te zetten tegen John Leerentveld, maar vond geen vervolg, waarna John hem alle hoeken van het bord liet zien. Clemens Fransen hield het lang vol, maar moest toch de eer laten aan Rik Veldhuis. Nicole Moss kon het niet bolwerken tegen Ton Droste die na promotie haar stelling met twee dames te lijf ging.