Borne faalt tegen leider Max Euwe in strijd om titel

Verslag van Menno Monsma.

Het uitblijven van nadere berichtgeving had de aandachtige lezer ook al op de hoogte kunnen stellen van het feit, dat Borne het in de strijd om de eerste plaats tegen Max Euwe Enschede niet heeft kunnen bolwerken. [Vrij naar Donner.]

Niet onder de indruk van reputaties vlogen enkele van onze spelers, ondertussen materiaal offerend alsof het niets was, hun tegenstanders naar de keel.

Het gevolg was echter dat Martin, Art en John al spoedig naar de rokende puinhopen van hun stellingen zaten te kijken. Een (virtuele) 3-0 achterstand stond na ongeveer 2 uur spelen op het scorebord.

Gelukkig boden de resterende partijen nog hoop op een positief resultaat.

Eerst maakte Menno het bekwaam af tegen een charmante jongedame na een woeste opening.

De manier waarop was dusdanig dat dit hem nog op een berisping kwam te staan van oud-ESGOO voorzitter Grotenhuis, die vond dat dit alle perken te buiten ging - natuurlijk met een knipoog.

Het diagram geeft hiervan een indruk, hoewel dit slechts een variant betreft, die niet op het bord verscheen.

Zwart aan zet wint fraai met 1. .. Td5-a5!

Vervolgens wist ook Henk zijn sterke tegenstander zoek te spelen. In Siciliaanse verwikkelingen kwam een witte toren buitenspel te staan, zodat de witte koning onvoldoende verdediging had in de aanval, die Henk opzette. (3-2)

Na een slechte start in de externe competitie heeft Henk nu zijn score behoorlijk opgevijzeld!

Bert gaf plots zijn kansrijke partij remise. Na een scherpe opening had hij een plus-pion in een eindspel gekregen, wat volgens omstanders hem zeker winstkansen gaf. Door deze remise (3,5-2,5) kreeg Max Euwe de overwinning bijna cadeau, want uit de laatste 2  partijen leek Borne niet meer dan 1 punt te kunnen scoren.

Marinus verdedigde een lastig - waarschijnlijk verloren - eindspel met toren en licht stuk tegen dame en pion, terwijl Patrick een kansrijke stelling eveneens in een lastig, maar voor hem veel beter eindspel had weten te brengen.

Uiteindelijk kon Marinus’ tegenstander afwikkelen naar een pionneneindspel met winnende vrijpion en gaven in de partij van Patrick juist zijn vrijpionnen de beslissing.

Met een toch enigszins teleurstellende 4,5-3,5 nederlaag werd deze schaakmiddag besloten.

De gedetailleerde uitslag:

1 w Patrick Munster Hampsink, R.J.M. (Rudie) 1-0 1973 1839
2 z Menno Monsma Bogouslavskii, V. (Veroni 1-0 2049 1632
3 w Martin Borggreve Nies, L.W. (Levi) 0-1 1549 1744
4 z Henk Eillert Piest, J.A. (Sjaak) 1-0 1715 1828
5 w John Leerentveld Bart van, P. (Peter) 0-1 1756 1766
6 z Marinus Tibbe Muijlwijk van, T.R. (Tych 0-1 1714 1453
7 w Art Rol Vasse, A. (Albert) 0-1 1853 1761
8 z Bert van den Akker Kingma, L.K. (Lukas) ½-½ 1696 1622

De nog resterende wedstrijden zijn om des keizers baard, promotie of degradatie zijn nu niet meer aan de orde.

Post Scriptum: Deze wedstrijd was waarschijnlijk de laatste keer dat Albert Vasse voor zijn club extern speelde. Op de laatste inloopavond – 7 maart j.l. - stelde Wim de aanwezigen op de hoogte van het overlijden van Albert. Na een beschrijving van wat Albert voor de schaakwereld heeft betekend, werd een minuut stilte in acht genomen.

Albert Vasse (1958-2023), 64 jaar