Dr. Max Euwe 3 - Herikon bv/ Borne 1

2

Totaalscore:

6

Borne moest in de laatste ronde aantreden tegen Max Euwe. Beide teams zijn veilig en de wedstrijd is daarom slechts een formaliteit.

Een bijkomend voordeel was wel dat we het talententeam uit Groningen aan het werk konden zien en dan Dr. Max Euwe 1 wel kampioen kon worden, mits concurrenten het nalieten.

Het begon voor ons voorspoedig. Nico opende vrij snel de score door te winnen. Ivan Maathuis had iets meer tijd nodig, maar schoof ook zijn tegenstander van het bord af: 2-0 voor Borne.

Cor won zijn partij. Nadat hij vanuit de opening beter stond besloot Cor een 2e pion te snoepen. Zijn tegenstander had daarna mogelijkheden om terug in de partij te komen. Deze mogelijkheden werden niet benut waardoor Cor een eenvoudig eindspel overhield.

Henk-Jan speelde een goede partij met kansen voor beide spelers. Zijn tegenstander trok aan het langste eind doordat Henk-Jan eeuwig dacht te hebben, maar dit niet zo bleek te zijn. Het verlies van een stuk en de partij was het gevolg.

Jaap was vanaf de opening (konings-indisch) lang bezig om één van de sterke lopers van wit te ruilen voor een paard. Uiteindelijk lukt hem dit met de winst van een pion.

Bovendien had zijn tegenstander een geïsoleerde randpion en een geïsoleerde dubbelpion.

Winst is een kwestie van tijd zou je denken.

Op de 28e zet gaat het echter mis en verliest Jaap een stuk.

Einde oefening dacht ik bij mijzelf, want het resterende spel was niet erg moeilijk meer voor de tegenstander van Jaap. Echter nu pas was te zien dat de tegenstander van Jaap pas zijn 8e partij speelt en hij liet Jaap zowaar nog in leven.

Op zet 48 doet de tegenstander van Jaap de zoveelste passieve zet en ditmaal met grote gevolgen: Kg1-h1 met als gevolg dat de toren op f1 niet meer gedekt staat door de koning.

Jaap maakte hier dankbaar gebruik van en sloeg deze toren met schaak. Om schaak op te heffen moest de tegenstander nog een toren geven en dat betekende ook het einde van de partij.

.....een schaakpartij wordt verloren door diegene die de laatste fout maakt.....

Daarna was het de beurt aan Han. Zoals gewoonlijk gebruikte hij veel tijd, maar hield zijn hoofd knap boven water tegen de sterk spelende Albert Vasse. Langzaam kwam Albert toch iets beter te staan. Deze partij kreeg ook een abrupt einde: Albert blundert een stuk weg en geeft meteen op.

Lex speelde niet slecht, maar had het toch de hele partij moeilijk. Zelfs een voorsprong in materiaal bleek niet voldoende om het volle punt te pakken. Remise werd dan ook besloten in een moeilijk toreneindspel.

Sjaak was als laatste nog bezig met een 5½ - 1½ tussenstand. Een keurige partij van Sjaak, goed combinerend en uiteindelijk kwam hij een toren voor. Helaas besloot Sjaak ook mee te doen aan het blunderfeest deze middag en gaf pardoes een toren weg door een tussenschaakje.

Het eindspel was met 2 pionnen en een loper voor Sjaak tegen een toren van zijn tegenstandster remise, maar dit wilde hij nog even uittesten. Een half uur later berustte hij toch in remise.

Eindstand 6-2 voor Borne en een keurige 4e plek op de ranglijst!

Nu hopen dat Borne zich nog kan versterken voor volgend jaar en dan gaan we om de titel strijden!

Nieuws:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wist u dat de gemiddelde leeftijd van ons 1e team zaterdag 46 jaar was.

En de gemiddelde leeftijd van het team van de tegenstander ongeveer 31 jaar.

De captain van Borne (andere mensen noemen hem jonkie, broekie etc) is de jongste speler met slechts 23 jaar.

Wist u dat de positie van de captain wankel stond na de eerste 4 wedstrijden (4 nederlagen), maar dat er na de sterke eindsprint (9 wedstrijdpunten uit 5 wedstrijden) geen twijfel meer is over zijn capaciteiten als begeleider van de talenten van schaakvereniging Borne.

Wist u dat Han Kuik 3½ uit 4 heeft gescoord en dat Sjaak de meeste punten heeft gepakt (5 uit 8).