Bornse topschakers hebben het zwaar

Na de 6e ronde van de interne competitie van de schaakvereniging Borne hebben de vertrouwde namen zich weer aan kop genesteld, al krijgen ze de punten beslist niet cadeau. Clubkampioen Nico Hilderink speelde in ronde 5 een overtuigende partij tegen John Leerentveld. Deze probeerde met een pionnenopmars op de koningsvleugel Nico te intimideren, maar kon de aanval onvoldoende met zware stukken ondersteunen. Omdat John zijn verdediging wat had verwaarloosd, kon Nico scherp counteren in het centrum, zeker nadat John een toren liet verdwalen om een pionnetje te winnen. Met een bekeken loperzet kon Nico de laatste serieuze verdediger weglokken om daarna hard toe te slaan. Nummer twee op de ranglijst Norbert Waanders koos tegen Wim Arns voor een verkeerde loperzet en had daar de hele partij last van. Met een pion minder wist Norbert uiteindelijk nog remise te bereiken, maar met een fraai dameoffer had Wim in een eerder stadium de partij in zijn voordeel kunnen beslissen. De partij tussen Hans Kroeze en Heinz Eligmann oogde vrij bizar. Als toeschouwer kreeg je soms het idee dat het verboden was om logische, voor de hand liggende zetten te doen. Verscheidene opgelegde kansen werden dan ook gemist, vooral door Hans die ondanks een wat opgesloten toren beter stond. Pas na middernacht werd bij een vrijwel leeg bord alsnog tot remise besloten. Minstens zo bizar was de ontknoping bij Henk Eillert tegen Lex Griffioen. Lex had een op zich correct stukoffer niet goed doorgerekend, schrok van een extra mogelijkheid van Henk en vervolgde met een minder sterke zet. Tot grote verbazing van Lex gaf Henk meteen daarna op in de onjuiste veronderstelling dat hij een stuk achter zou komen. Weliswaar bleek achteraf (met behulp van de computer) dat Lex daarna voordeel had kunnen behouden, maar uit was het zeker nog niet. Paul Formanoij kwam tegen Erik Witteveen een pionnetje voor, maar duidelijk was het allerminst. Dat werd het wel nadat Erik een stuk inleverde, maar in tijdnood liet Paul zich alsnog te pakken nemen door Erik een goede tegenkans te bieden. Paul had vermoedelijk nog met remise door eeuwig schaak kunnen wegkomen, maar liet zich tot overmaat van ramp (fraai) mat zetten. Ton Droste zette weer eens te snel tegen Jos Muller en kon het daarna niet meer keepen. Met een leuke slotzet besliste Jos de partij. Freek Wentink en Joop Naatje speelden een lange partij met wisselende kansen. Uiteindelijk resulteerde een theoretische remisestelling. Gerard Boersma veroverde een stuk in de opening tegen Johan Alberts. De (geringe) compensatie voor het stuk werd door Johan steeds verder uitgebouwd doordat Gerards stukken niet goed samenwerkten. Pion na pion werd opgesnoept door Johan en toen ook Gerards laatste centrumpion er aan moest geloven nam deze zijn toevlucht tot een kansloos wanhoopsoffer. Lijdzaam moest hij daarna toezien hoe de zwarte pionnen naar de overkant liepen.

Ronde 6 kende slechts 6 partijen, omdat het tweede team van Borne extern speelde (en won!). Nico Hilderink won na de opening een pionnetje tegen Heinz Eligmann, maar liet zijn voordeel weer glippen in het verre middenspel, waar hij zich toch wat leek te verrekenen. Hierna werd tot remise besloten. Norbert Waanders kwam een stuk voor tegen John Leerentveld, maar die kreeg daarvoor met zijn vier oprukkende vrijpionnen steeds meer compensatie. De van spanning zinderende partij kon werkelijk alle kanten op, maar een klein foutje aan het eind werd John fataal. Norbert profiteerde dankbaar. Computeranalyses zullen moeten uitwijzen wie precies waar gewonnen stond, want het menselijk brein schiet hiervoor te kort. Ben ten Dam en Henk Eillert leken op een bloedeloze remise aan te sturen met alleen lichte stukken en pionnen op het bord, maar na een stukkenruil hield Henk een sterk paard over tegen een slechte loper van Ben, waarna het opeens verassend snel gebeurd was. Ben zag zijn stelling als een kaartenhuis ineenzakken. Erik Witteveen profiteerde van het steeds maar uitstellen van de rochade van Guus Nolte. Hij wist met een paard de stelling van Guus binnen te dringen. Deze kon dameverlies nog net voorkomen, maar moest daarvoor wel een stuk inleveren, waarna de uitslag duidelijk was. Verder haalde in deze ronde Paul Formanoij zijn eerste winstpartij binnen ondanks geduchte tegenstand van Joop Naatje en versloeg Johan Alberts Frits van Dorp die voorlopig de ranglijst sluit. Gezien zijn leeftijd is het te hopen dat de rode lantaarn niet te zwaar is of dat iemand hem binnenkort van Frits overneemt.