Wedstrijd: Borne-1 -- Max Euwe-5
Datum: 11-4-2015
Uitslag 4˝ - 3˝

Het eerste team sluit het seizoen of met een mooie overwinning.

Afgelopen zaterdag vond er een sportieve ontmoeting plaats tussen het Eerste team van Borne en het 5de van Max Euwe uit Enschede.  Het was de laatste externe wedstrijd dit seizoen en van degradatie en promotie was geen sprake meer.

Beide partijen waren keurig op tijd om vol enthousiasme de sportieve strijd aan te gaan.
Voor Cor op bord 7 was dit van korte duur. De tegenstander begon meteen met een pionnenstorm op de koningsvleugel en bracht Cor in onoverkoombare moeilijkheden. Binnen een uur was het eerste verliespunt genoteerd.  Toen kwam het remise-spook binnen. Patrick en Bert raakten besmet. Bert had een (gambiet) pion achterstand zonder veel perspectief.  Dit zorgde voor een tussenstand van 1-2.  Nico, die aanvankelijk ook remise associaties had, kwam in een heel actieve stelling terecht. Dit prikkelde hem zijn remise ideeën te laten varen en volop te gaan offeren om de stelling van de tegenstander helemaal te slopen.
Ondertussen had Paul van zijn tegenstander een pion gebietst en later nog een.  Zwart had ook nog een vervelende dubbelpion. Het zag er naar uit dat Paul dit netjes af kon wikkelen.
Erik had het moeilijk. De sterke tegenstander bouwde eerst een pionnencentrum op van 4 stuks en stoomde dat vervolgens naar voren. Erik raakte hier steeds meer in de verdrukking en moest bijna alle stukken op de laatste twee rijen zetten. De tegenstander kon zelfs tempodwang uitoefenen om zijn eigen stelling nog verder te verbeteren. Door een stuk te offeren probeerde Erik open te breken, maar dit speelde de tegenstander net zoveel in de kaart dat Erik kort daarna kon opgeven.
Lex schoof zich tegen de “rating loze” tegenstander heel langzaam in een steeds betere positie. Maar de uitslag van deze partij liet zich nog lang niet voorspellen.   Henk was er inmiddels wel klaar mee. Nog aangestoken door het remisevirus van Patrick en Bert, na 17 zetten en 2,5 uur spelen en nog geen stuk geslagen!  werd de vrede getekend.  Intussen was Nico zover dat hij drie stukken “achter” stond toen vervolgens de matstelling op het bord verscheen. Het materiaal van de tegenstonder stond dan ook volkomen buitenspel, of in de weg. Dat was echt heel bizar. Speel hier de partij na, voorzien van Nico’s commentaar.  Nadat Paul in een open eindspel met zware stukken de winst nog niet meteen binnen wist te halen, zette hij een valletje op dat hem via een dameoffer een toren opleverde. (stelling foto) Het eindspel wat er op  volgde was een formaliteit. Paul stelde hiermee ook de Johan van der Horst trofee voor hem zeker. Het beste externe resultaat werd met grote cijfers gehaald. De tussenstand ging steeds maar gelijk op en was inmiddels 3 ˝ - 3 ˝ . Alleen de partij van Lex liep nog. Lex had een licht voordeel dat toch maar steeds groter werd. De tegenstander werd in zijn mogelijkheden steeds verder beperkt. Door Torenruil trachtte hij misschien meer ruimte te krijgen, maar dat bleek fataal. Lex kon toen vrij eenvoudig het laatste bordpunt en de laatste twee matchpunten van dit seizoen  binnenhalen.

Individuele uitslagen:

Promotieklasse; Ronde: 7; Datum: za 2015-04-11