SV Borne wint SBO-cup

Het winnende team met van links naar rechts Patrick Munster, Norbert Waanders, Nico Hilderink en Lex Griffioen

Voor de derde maal in de historie heeft schaakvereniging Borne de SBO-cup gewonnen. In deze bekerstrijd mogen alle in de SBO (Schaakbond Overijssel) uitkomende clubs hun beste vier in deze onderbond spelende schakers inzetten om een gooi naar deze prestigieuze prijs te doen. In de voorgaande ronden had Borne achtereenvolgens Mat-ador (uit Wierden), SV Almelo en Raalte uit weten te schakelen, waarbij Almelo pas boog na een gelijkspel en het daardoor noodzakelijk geworden snelschaken.

In de finale ontmoette Borne het verrassende SV Holten. Deze club had nooit eerder de finale weten te bereiken. De strijd verliep voorspoedig voor Borne. Op bord 3 wist Lex Griffioen wel raad met zijn tegenstander Gerrit Luggenhorst, die door enkele minder handige pionzetten een gatenkaas maakte van zijn koningsstelling. Lex richtte zijn dame en loperpaar daarop en kon al snel een pion incasseren. Na ruim 20 zetten gaf Gerrit op omdat hij een tweede pionwinst (met blijvende aanval) of stukwinst voor Lex niet meer voorkomen kon. Op bord 1 liep het wat minder soepel voor Nico Hilderink, die ergens een zetje van zijn tegenstander Martijn Hage had gemist. Een eerste remiseaanbod van Nico werd dan ook afgeslagen, maar enkele zetten later werd tot opluchting van Nico alsnog deze uitslag overeengekomen. Dit was voor Patrick Munster op bord 2 het sein om ook remise aan te bieden. Een afwikkeling die hem kansrijk leek had hem tijdelijk wat in moeilijkheden gebracht en nu de stelling weer gelijk stond was hij tevreden met remise. Zijn tegenstander Ton van Oijen blijkbaar ook. Norbert Waanders had inmiddels op bord 4 een pionnetje voorsprong tegen Jan Scheperman, maar bracht zijn dame wat in problemen. Jan had nu kunnen afwikkelen naar een stelling met twee stukken tegen een toren en twee pionnen, maar koos een andere voortzetting en accepteerde (zonder overleg met zijn teamgenoten!) even later ook remise, enigszins tot verbazing van de spelers van Borne, omdat daarmee relatief eenvoudig hun bekerwinst een feit was.

Uitslag finale SBO-cup: SV Borne – SV Holten   2,5 – 1,5.