Borne kon geen vuist maken tegen Almelo-2

Plaats:                        Uitwedstrijd in Almelo
Tegenstander:           Almelo 2

cafeschaak in Almelo

Als voorschot op de Almelose schaak-kroegen-tocht kwamen we deze keer terecht bij het “Wethuys”.  De speelzaal op de eerste verdieping was alles behalve ideaal. Daar moesten we het maar mee doen.  Almelo-2 kwam sterk bezet voor de dag, vooral op de laatste borden. Zo tegen het eind van het seizoen moest er blijkbaar nog wat goed gemaakt worden. Bij ons was het omgekeerde het geval. We hadden theoretisch 1 bordpunt nodig om in alle gevallen onmogelijk te kunnen degraderen. Dat is wel gelukt, maar ook niet veel meer. Zelf duurde mijn partij tot 18.00 uur en gaf op het laatst nog de  remisekans weg. Van de andere partijen heb ik daarom zelf  niet veel kunnen zien.  Erik bouwde een paar zwakheden in zijn stelling die op de lange duur fataal werden. Lex kwam een vroege remise overeen. Goswin Zeeman had inmiddels al ervaring met Lex’s Morra Gambiet.  Marinus had een “rare” stelling tegen de snelschakende Malki, maar kwam ook niet verder dan remise. Patrick kwam in het middenspel een pion achter, leek compensatie te hebben met een sterk centrum, maar kwam niet tot een goed plan, ging forceren en verloor daardoor veel materiaal en moest uiteindelijk opgeven. Norbert verloor een pion door een aardige combinatie van zijn tegenstander, had ook nog last van een koning die op de tocht stond, maar redde zich met een aardige tegenactie op de c-lijn en

Erik Witteveen tegen Klaas de Jong

een daarop volgend dameoffer. Zijn tegenstander kon niet anders dan eeuwig schaak bieden, omdat anders Norberts c-pion met schaak zou promoveren. Aart kon zijn Toreneindspel met een pion minder nog op remise houden.  Cor ruilde de torens af en verloor daarmee het pionnen eindspel met een pion minder.

Almelo 2 Borne
Timmerman, J.W. (Jan Willem) 1876 Munster, P. (Patrick) 1955 z-w 1 – 0